به دینما خوش آمدید
دینما (دینـ+ـنما) نخستین مجله الکترونیکی در حوزه تخصصی دین و رسانه است که توسط تَشکّل فرهنگی پژوهشی دین و رسانه طراحی شده و اداره می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی با مرگ جورج فلوید یک وجدان جمعی را بیدار کردند

پیوند دوران کرونا تا اعتراضات بر علیه نژادپرستی

دکتر «پم رامسدن» استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بردفورد، با بررسی روانشناختی دو پدیده ی به هم پیوسته در آمریکا یعنی پاندمی کرونا ویروس و اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی به پاسخ این پرسش پرداخته که چگونه رسانه های اجتماعی یک وجدان جمعی خلق کرده‌اند؟ و چرا اعتقادات مذهبی و باورهای ناسیونالیستی و … نتوانستند جلوی این اعتراضات را بگیرند. ما این مقاله اینترنتی را برایتان ترجمه کرده‌ایم که در ادامه آنرا می‌خوانید

0 19

دکتر «پم رامسدن» استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بردفورد، با بررسی روانشناختی دو پدیده ی به هم پیوسته در آمریکا یعنی پاندمی کرونا ویروس و اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی به پاسخ این پرسش پرداخته که چگونه رسانه های اجتماعی یک وجدان جمعی خلق کرده‌اند؟ ما این مقاله اینترنتی را برایتان ترجمه کرده‌ایم که در ادامه آنرا می‌خوانید:

سازمان ملل حذف نژادپرستی ساختاری در پلیس آمریکا را خواستار شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

تصویر یک افسر پلیس در حالی که روی گردن جورج فلوید زانو زده بود و او با دستان دستبند زده زیر زانوی پلیس می‌گوید که نمی‌تواند نفس بکشد، این تصویر برای همیشه در ذهن ها شعله می‌کشد.

در چند هفته گذشته، بسیاری از ما اعتراضات ناشی از قتل او را از طریق شبکه‌های اجتماعی و نشریات خبری آنلاین دنبال کرده‌ایم.

جورج فلوید اولین مرد سیاه پوستی نیست که بدلیل وحشی‌گری پلیس کشته می‌شود.

قبل از او نیز بسیاری از افراد سیاه پوست ناپدید شده بودند و فعالان حقوق مدنی قبل از این اتفاق هم خواستار تغییر بودند، اما آنچه در این مورد تفاوت ایجاد می‌کند حجم گسترده واکنش‌هاست.

در سراسر جهان، از نیویورک گرفته تا کیپ تاون، جمعیت زیادی از افراد در سنین مختلف با سابقه های گوناگون برای اعتراض به قتل ناعادلانه جورج فلوید و جلب توجه ها به سمت این سیستم نژادپرستانه موجود در کشورهایشان به خیابان‌ها ریخته‌اند. نخستین اعتراض‌ها در همان روز کشته شدن فلوید در بیست و شش ماه مه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

کرونا ویروس و چگونگی مصرف رسانه‌های اجتماعی ما در آن ایام، ارتباط زیادی دارد با روانشناسیِ اینکه چطور خیلی‌ها بسیج شده‌اند و همچنان این تجمعات را ادامه می‌دهند؟

جورج فلوید اولین مرد سیاه پوستی نیست که بدلیل وحشی‌گری پلیس کشته می‌شود.

از همه گیری تا اعتراض

در تعطیلات، تعداد خبرهای منفی با افزایش گزارشات از مراکز خدمات بهداشتی و درمانی مبنی بر بالارفتن آمار کشته شدگان رشد یافته است، و با مختل شدن زندگی های روزمره و اجبار برای گذراندن دوران فاصله گذاری اجتماعی،‌ روابط ما با دوستان و خانواده به بن بست رسیده است. در نتیجه، درگیری مداوم ذهن و مصرف تقریبا اجباری رسانه های منفی اصطلاح جدیدی را ساخته است به نام «Doomscrolling» [که ما آنرا «محکوم به عذاب» ترجمه می‌کنیم].

ما از طریق رسانه های اجتماعی و رسانه های خبری در معرض فروریزی کروناویروس قرار گرفته ایم. ما مردم اطرافمان را در شرایط سخت و خانواده‌ها را اندوهگین می‌یبنیم؛ پزشکان و پرستارانی که بدون تجهیزات مراقبتی مشغولند و  افرادی که در بیمارستان‌ها بدون ارتباطی با خانواده‌هایشان در غربت می‌میرند. کوید_۱۹ ترس ناشناخته‌ای را ایجاد کرده. ماسک بزنید یا نزنید! مشکلات آزمایشگاهی و اطلاعات نادرست و شایعات درباره ویروس که رسانه‌های اجتماعی را پر کرده در جریانند و آزاردهنده تر از همه، تعداد افرادی است که هر روز در حال مرگ هستند.

یک تحقیق در حال رشد بر روی بدن نشان می‌دهد که قبل از کوید هم بین افسردگی و اضطراب با استفاده از رسانه های اجتماعی ارتباط وجود داشته. تحقیقات بیشتر عیان می‌کند که حتی کاربران مخفی و بدون مشارکت فعال نیز همین استرس، افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند، و چه بسا این کسانی که مشارکتی ساکت دارند بیشتر مستعد افسردگی و اضطراب باشند.

تکذیب خبر ساخت تندیس جورج فلوید در ایران - ایمنا

دریافت مداوم این اطلاعات، با تمرکز بر مرگ و تهدید روزافزون کروناویروس، برای بسیاری از افراد باعث ایجاد یک مفهوم روانشناختی به نام تئوری  [ترور مدیریت شده] «Terror management» شده است. این تئوری بیان می‌کند که ما مکانیسم‌های دفاعی بسیاری داریم که ترسمان را می‌ریزند، مانند جهان بینی عادلانه، ناسیونالیسم و یا اعتقادات مذهبی که وقتی چیزی مرگ و میر ما را تهدید می‌کند، آن تئوریِ ذهنی ما را از ایجاد اضطراب حفظ می‌کند. اگر این مکانیسم‌های دفاعی شکست بخورند و ما در آن هنگام در معرض تهدیدی قرار بگیریم، سعی می‌کنیم به یک نهاد اجتماعی وسیع‌تر  و جمعی متصل شویم و چیزی با معنی را دنبال کنیم.

مرگ فلوید همراه با این گذشته ی تلخ از نژادپرستی ساختاری و وحشی‌گری پلیس نسبت به رنگین پوستان، این مجموعه فعلی را ایجاد کرده است. مجموعه ای که همان معنی و هدف جمعی را برای ما ایجاد نموده. در نتیجه همین تمرکز بر اجتماعات و وجدان جمعی حتی ترس از کوید_۱۹ را نیز کمرنگ ساخته است. حالا کسانی که قبلا به این اجتماعات ملحق نشده بودند نیز بوسیله همین وجدان جمعی بسیج می‌شوند و خود را در اعتراضات ظاهر می‌کنند.

تمرکز بر اجتماعات و وجدان جمعی حتی ترس از کوید_۱۹ را نیز کمرنگ ساخته است. حالا کسانی که قبلا به این اجتماعات ملحق نشده بودند نیز بوسیله همین وجدان جمعی بسیج می‌شوند و خود را در اعتراضات ظاهر می‌کنند.

یافتن معنی

مردم دیگر نمی‌خواهند خود را به عنوان افرادی دلواپس و مضطرب و در تعطیلی تعریف کنند، بلکه حالا افرادی‌اند که معنی و هدفی را حس می‌کنند. و هر چه بیشتر به این اعتراضات مداوم بپیوندید به همین چیزی می‌رسید که روانشناسان آن را « mortality salience» [میراییِ برجسته] می‌نامند، نیازی احساسی به ایجاد شفافیت در مورد جهان بینی‌ها، ارزش‌ها و اهداف در جامعه.

همانطور که دیدیم، بسیاری از معترضین هرگونه دیدگاه مخالف خود را رد می‌کنند و به نوبه خود از هرکسی که دارای همان سیستم ارزشی خودشان است حمایت می‌کنند. در این حالت، آنها هر کسی را که رد می‌کنند یا از همان ساختار وحشیگری پلیس است یا کسی است که وضعیت فعلی را فقط حاصل چند جنس خراب در آن سیستم می‌داند و توجیه می‌کند.

معترضین از رهبران سیاسی مانند سناتور جمهوری‌خواه و نامزد پیشین ریاست جمهوری در ایالات متحده «میت رامنی» ، حمایت می‌کنند چون خواستار تغییر و عدالت اجتماعی است.

مراسم خاکسپاری جورج فلوید در آمریکا

این اعتراضات در سرتاسر جهان گسترش یافته و به بسیاری از افراد فرصت می‌دهد تا با یک جنبش و جامعه مهم درگیر شوند. با این حال با افزایش اعتراضات، احتمال قتل عام و سرکوب نیز بالا می‌رود. رسانه های اجتماعی اکنون با تصاویر مختلفی از تظاهرات مسالمت آمیزی که با حمله پلیس به خشونت می‌انجامد پر می‌شوند. و همین باعث می‌شود مردم نسبت به بی رحمی پلیس و رویه ناعادلانه اش حساس‌تر شوند و آن وجدان جمعی بینشان افزایش یابد.

حتی با ترس روزافزون از موج دوم کرونا ویروس، باز هم معترضان با سرمایه گذاری بر همان وجدان جمعی ارزش ریسک پذیری خود را بالا می‌برند. آنها دستوراتی را نیز توسط متخصصین بهداشت و درمان که برای پشتیبانی از آنها به اعتراضات پیوسته‌اند توزیع می‌کنند.

مردم می‌خواهند باور کنند  که می توانند در هدفی مشارکت داشته باشند که بالاتر از هر پاندمی‌ای است.

مردم می‌خواهند باور کنند  که می توانند در هدفی مشارکت داشته باشند که بالاتر از هر پاندمی‌ای است. و به نظر می رسد این اعتراضات یک زندگی معنی دار را به مردم چشانده و حس کرده‌اند که می توانند در کنار هم تغییر ایجاد کنند. بله، زندگی نباید فقط با یک بیماری همه گیر تعریف شود که در آن فاصله گذاری اجتماعی، شستن دستان و ایمن ماندن تنها گزینه‌ها باشد. می‌توانیم با هدفی علیه نژادپرستی، بی‌عدالتی اجتماعی و وحشیگری پلیس گردهم آییم، خواه از طریق اعتراض یا سایر سازوکارهای پشتیبانی. از همین ترس موجود در این ایام، بسیاری از مردم معنی و هدفی جدید پیدا کرده اند.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.