به دینما خوش آمدید
دینما (دینـ+ـنما) نخستین مجله الکترونیکی در حوزه تخصصی دین و رسانه است که توسط تَشکّل فرهنگی پژوهشی دین و رسانه طراحی شده و اداره می‌شود.

نقد فیلم هشتصد The_eight_hundred

نقد فیلم هشتصد

گفت و گوی اختصاصی مجله دینما با حسین باقرزاده

فیلم هشتصد (The eight hundred) یک فیلم تاریخی- جنگی و درام محصول سال ۲۰۲۰ است. داستان فیلم درمورد نبرد شانگهای و جنگ دوم چین و ژاپن است. «هشتصد» محصول کشور چین با حدود ۴۲۶ میلیون دلار فروش، پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ شد.

حسین باقرزاده در گفت و گوی اختصاصی با مجله دینما، به این فیلم اشاره کرده و در مورد آن به گفت و گو پرداخت. او بیان کرد:

این فیلم روایت تأثیر جنگ و رشادت عده‌ای در آن هنگامه، روی دیگران است؛ اعم از دیگر جنگویان که اهل رشادت نیستند و تماشاچیان.
جوری که تشتت و فرارهای ابتدای فیلم و همینطور تماشای عافیت طلبانه، در آخر فیلم جای خود را به اتحاد و رشادت دسته جمعی و یکپارچه و مشارکت مردم میدهد.

فیلم دارای شخصیت است، اما شخصیت جمعی و نه فردی. در شکل شخصیت پردازی اما از همان الگو تبعیت میکند. اگر در شخصیت پردازی فردی به زوایای مختلف شخصیت سرک میکشد و در نهایت پس از پشت سر گذاشتن تجربیات مختلف در نقطه اوج، او را به تحول میرساند، در این شخصیت پردازی جمعی نیز به زوایای مختلف افراد تشکیل دهنده این جمع سرک میکشد، جوری که همه اینها با هم زوایای یک شخصیت را شکل میدهند، و در نهایت همه را در راستای یک هدف و معنا یعنی مقاومت و رشادت به تحول میرساند.

عاملی که باعث تحول این آدمها میشه حضور در آن فضا و دیدن خونها و رشادتهاست. وقتی آدمِ بی تفاوت، مقابل چشمش میبیند یکی مثل خودش، جانش را سخاوتمندانه فدا میکند قطعا تکان میخورد. بار اول و دوم و سوم، شاید این تکانها به تحول نینجامد اما وقتی این رشادت بشود نرخ رایج یک جمع که قلب تپنده‌اش فرمانده‌ای بزرگ است، آنوقت دیگران را با خود همراه میکند.

اینها را حرف غالب و حاکم بر فیلم میدانم و با روایت درست و نمایشی کردن همینها، لذت بردم.
اشکالات و نقدهایی هم که شنیدم، بر فرض وارد بودن، با توجه به حاشیه بودن و یکجورایی فرا فیلمی بودن، استاندارد فیلم را پایین نمی‌آورد. مثلا اینکه بگوییم فیلم تقلید از هالیوود و غرب است و چینی نیست، علاوه بر اینکه نشانه‌هایی بر خلافش در فیلم وجود دارد، بر فرض اثبات و پذیرش این اشکال، واقعیات واضح و حاکم بر اثر را تحت الشعاع قرار نمیدهد و این اثر درخشان را تبدیل به اثری بی ارزش نمیکند.

اختصاصی دینما

مجله الکترونیکی دینما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.