به دینما خوش آمدید
دینما (دینـ+ـنما) نخستین مجله الکترونیکی در حوزه تخصصی دین و رسانه است که توسط تَشکّل فرهنگی پژوهشی دین و رسانه طراحی شده و اداره می‌شود.

ویدئو| ما، عصر جدید رسانه و هجوم تبلیغات

تبلیغات امروزه به یک تجارت پرسود بدل شده است. وقتی ما در معرض انواع تبلیغات در رسانه‌ها قرار می‌گیریم ممکن است ناخواسته اسیر تکنیک‌ها و ترفندهای تبلیغات شویم و نتوانیم تصمیم‌گیری کنیم.

به گزارش مجله الکترونیکی دینما، همان‌طور که می‌دانید تبلیغات یک صنعت به شمار میرود و هرساله مبالغ هنگفتی صرف امور تبلیغاتی می‌شود. حجم عظیم تبلیغات گوناگون در رسانه‌های مختلف باعث شده تا مخاطبان تحت تأثیر آن‌ها قرار گیرند. تبلیغات ازنظر ارائه دو دسته هستند. دسته اول تبلیغات مستقیم است که مخاطب می‌داند با یک پیام تبلیغاتی روبروست. اکثر تبلیغات این‌گونه هستند مانند آگهی‌های بازرگانی. نوع دیگر تبلیغات غیرمستقیم است که رسانه در عین حال که تبلیغ می‌کند مخاطب از وجود تبلیغات آگاه نیست یا حداقل آن تبلیغات در مرکز توجه قرار ندارد. مثلاً وقتی یک فروشگاه مشهور تبدیل به محل فیلمبرداری یک فیلم سینمایی می‌شود یا نشان دادن برند یک لباس که بر تن فردی مشهور در یک برنامه تلویزیونی است یا پزشک مهمان در یک برنامه سلامت‌محور که ممکن است با هدف تبلیغ خودش در آن برنامه حضور پیدا کرده باشد یا یک تولیدکننده‌ که در یک برنامه حضور پیدا می‌کند اما بهطور غیرمستقیم برند تولیدی آن شخص معرفی می‌شود حتی اگر در حد زیرنویس و معرفی شخص باشد. خوب است این نکته را هم یادآوری کنیم که تبلیغات همیشه کالامحور نیست و ممکن است تبلیغ دیدگاه و تفکرات یک حزب سیاسی باشد و این یعنی ما هرلحظه در معرض تبلیغات هستیم. بهترین راه این است که از سواد رسانه‌ای و تبلیغاتی برخوردار باشیم تا با ذهنی تحلیلگر با آن‌ها مواجه شده و اسیر ترفندها و تکنیک‌های آن‌ها نشویم؛ چراکه تبلیغات در تصمیم‌گیری‌های ما تأثیر جدی دارد.

در ادامه ویدئوی زیر را ببینید:

منبع:فارس

مجله الکترونیکی دینما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.